Technikai segítségre van szükséged? Megoldás az Okos Pont!

Technikai segítségre van szükséged? Megoldás az Okos Pont!

Vegyünk egy teljesen hétköznapi esetet: új telefont veszel, és lehetőleg szeretnél, a régiről minden adatot átmenteni. Hogyan fognál neki? Elolvashatod például az interneten, hogy milyen tuti módszereket ajánlanak az önjelölt szakértők. Ha így teszel, arra kell csak vigyáznod, hogy egynél több javaslatot ne olvass el, mert a második valószínűleg éppen az ellenkezőjét tanácsolja, mint az első. Egy harmadik pedig azt is bebizonyítaná, hogy az első kettő módszerrel nemhogy az adatokat nem tudod átmenteni, de még tönkre is teszed az új mobilt. Az ilyen keresgélés hosszadalmas, csak rabolja az idődet, a probléma megoldásához pedig egyáltalán nem biztos, hogy közelebb visz, sőt inkább összezavar. A tanácsadók nem vállalnak garanciát a megoldásaikért, ha követed a tanácsaikat ugyanúgy kockáztatsz, mintha el se olvastad volna azokat. Ilyenkor jönne jól egy személyes támogatói csapat, amelyik nemcsak beszél a technikai probléma megoldásáról, hanem cselekszik, és meg is oldja azt rövid idő alatt. A jó hír, hogy létezik egy ilyen csapat, ez az Okos Pont.

Mitől annyira okos?

Leginkább attól, hogy 15 éves tapasztalattal rendelkezik ez a hazai tulajdonú cég, amely beszerzőként, kereskedőként és szervízelés terén is dolgozott, sőt dolgozik is együtt nemzetközi nagyvállalatokkal. Ezt a jelentős szakmai, technikai tapasztalatot 2015 óta az egyéni felhasználók szolgálatába állította. A környezetünkben egyre szaporodó okos eszközök karbantartása, frissítése, javítása, adatkezelése az egyik fő szakterületük. Arra vállalkoznak, hogy a kütyüink tényleg megkönnyítsék az életünket, ahelyett, hogy bosszúságot okoznának. Ma már általánossá vált az a mentalitás, hogyha valami nem működik, belassul, akkor azonnal cserére, új készülék vásárlására gondoljunk.

Azon felül, hogy ez cseppet sem környezettudatos hozzáállás, ráadásul még pénztárcát is rettentően megterheli. A felfrissítés, javítás, karbantartás lényegesen olcsóbb, és jelentősen megnöveli az élettartamot, persze jól kell kiválasztani, kihez forduljunk segítségért. Az Okos Pont szakmai tapasztalata a legváltozatosabb problémákra is fel van készülve, nemcsak okos eszközök javításával, karbantartásával foglalkoznak, hanem gyakorlatilag bármilyen technikai eszközzel fordulhatsz hozzájuk a hibás mikrótól a laptopon át porszívóig. Azon túl, hogy a meghibásodást szakszerűen kezelik, még az esztétikai problémákra is van megoldási javaslatuk.

A felújítás nemcsak az élettartamra, hanem kinézetre is vonatkozik, teljesen újjá varázsolják, és egyedivé teszik külsőben is a mobilodat, laptopodat, vagy akár a tévéd, sőt még az autó belső műanyag részeit is! A szervízelés és felújítás mellett a legkülönfélébb számítástechnikai kérdésekben kaphatsz segítséget az Okos Pontban. A telepítéstől a programok használatáig valóban teljes körű szolgáltatást kapsz. Végül is ez a lényege egy személyes szolgáltatónak, nemcsak segít, javít, ha baj van, hanem felkészít arra, hogyan kerüld el a problémákat, hogyan használd ki a legmegfelelőbben az eszközeid képességeit. Erről nem csupán beszélnek, hanem meg is mutatják a gyakorlatban, sőt akár az otthonodban is elhárítják a technikai jellegű problémákat, összehangolják az eszközeidet.

Tanácsot az okosabbtól

A szervízelés, személyre szabás, és gyakorlati tanácsadás, oktatás mellett, akkor is nyugodtan fordulhatsz az Okos Ponthoz, ha új eszközt, szolgáltatást vásárolnál, de képtelen vagy kiigazodni a technikai leírások, jogi szövegek sűrűjében. A kereskedelmi és beszerzői tapasztalat birtokában az Okos Pont szakemberei pontosan ismerik az új termékeket, szolgáltatásokat, és segítenek a döntésben, nem érzelmi alapon, hanem első sorban azt figyelembe véve, hogy a felhasználónak, azaz neked mi lenne a legpraktikusabb, legelőnyösebb.

Azt szokták mondani, hogy az okos ember nem biztos, hogy többet tud, mint bárki más, de mindenki másnál jobban tudja, hogy kihez kell fordulnia, ha meg akar tudni valamit, vagy ha segítségre van szüksége. Ha technikai problémád van, akkor most már tudod, hogy hova kell fordulnod, ha gyors, szakszerű, megbízható és költségkímélő megoldásra van szükséged!

Okos pont

Helyszín: Okos pont 1117 Budapest Hunyadi János út 19
Telefon: 06-20-437-07-01 és 06-20-437-03-77
Email: okospont@bypassnet.hu
Web: okospontok.hu és webshop.okospontok.hu

 

1117 Budapest Hunyadi János út 19

A kiváló laptop szerviz 6 tulajdonsága

A mai háztartások nélkülözhetetlen “tagja” a laptop, notebook, vagy az asztali számítógép. Családonként minimum egy, de inkább két ilyen eszközt használunk. Napi tevékenységünk szorosan kötött a laptopokhoz, notebookokhoz de akár a mobiltelefonokhoz is. Munkánk és privát életünk részesei is ezek az IT eszközök, amikre ma már nem csak használati tárgyként tekintünk. Éppen ezért okozhat óriási problémát számunkra az esetleges meghibásodás.

Ilyenkor megáll az élet és nekiállunk szervizt keresni javítás céljából. Szervizek százaira találunk az interneten, de persze soha nem tudjuk melyik megbízható, melyik nyújt valóban kiemelkedő szolgáltatás. Természetesen több cél motivál minket. Szeretnénk a lehető legrövidebb időre távol lenni a notebookunktól, illetve szeretnénk, hogy a javítás kielégítő, időtálló és ár-érték arányban megfelelő legyen.

Alább összegyűjtöttük azokat a tulajdonságokat, amik valóban meghatározzák azt, hogy a fellelt szerviz a lehető legjobb akivel kapcsolatba léphettünk.

1., Megfelelő, egyértelmű tájékoztatás: 
A szerviz weboldala áttekinthető, tartalmaz minden szükséges és egyértelmű információt (leginkább az árakat).
Tartalmazza legfőképpen:
                              – Elérhetőség
                              – Folyamatot, szükséges információkat
                              – Árakat
                              – Vállalt határidőket

2., Korrekt árképzés:
Bár nem mindig garancia a jó munkavégzésre, de érdemes összehasonlítani az árakat több szervizzel.
Javasoljuk az extremitásokat kerülni. Nem mindig jó a túlzottan magas, vagy túlzottan alacsony ár sem.
Az extrém esetektől eltekintve a bevizsgálás díjmentessége egy valóban minőségi kiszolgálás része lehet. Sajnos sok szerviz esetében előfordult már, hogy a kivizsgálási díj felszámítása után nem tudták javítani a laptopot. Mindenesetre nem ez a gyakori példa szerencsére.

3. Minőségi ügyfélszolgálat
Könnyen elérhető (mind telefonos, mint e-mail-es), gyorsan reagáló, korrekt egyértelmű tájékoztatást nyújtó szakképzett ügyfélszolgálat, amit elvárhatunk egy minőségi szerviz szolgáltatás kapcsán.

4. Gyors átfutási idő, kiszolgálási idő
Ahogy írtuk fentebb, a reakció idő az ügyféllel való kapcsolattartásra is vonatkozik. Mindemellett a laptop, vagy notebook javításának átfutási ideje is egy szűk keresztmetszet lehet. Az ügyfelek ingerküszöbét az 1-2 napos szervizelés idő nem lépi át, tehát ez elvárható egy általánosnak mondató hiba kapcsán.

5. Megfelelő felszereltség, megfelelő szaktudás és alkatrészkészlet
A szaktudás az információ nyújtásának minőségében is megmutatkozik, az alkatrész ellátás pedig szorosan összefügg az átfutási idővel.
Senki sem vár szívesen több hétig egy alkatrészre a mai rohanó világban.
Fontos! Nagyon körültekintően járjon el a laptopja szervizeltetése során. Amennyiben a szaktudás hiányát észleli, úgy semmiképpen se bízza laptopját az adott szervizre. Egy szakavatlan kéz nagyobb kárt tehet az eszközben.

6. Extra szolgáltatások listája
Ebben az esetben gondolhatunk a szerviz által biztosított extra időtávra vonatkozó garanciára, esetleg biztosításra, vagy aszisztanciára.

Összefoglalva annyit mondhatunk, hogy az utóbbi időben jelentősen fejlődött a laptop szervizek piaca. A “sufni” műhelyeket, illetve a szaktudás nélküli, vásárlókat megtévesztő cégeket a “piac evolúciója” szépen lassan eltávolította.
Mindemellett fontos az, hogy a fenti tulajdonságok nem földtől elrugaszkodottak. Sok szerviznek ez “alap”. Amennyiben bármilyen eltérést találunk a fentiektől, úgy bátran álljunk tovább. Biztosan fogunk találni egy olyan cégek aki ezeket gond nélkül biztosítja

Teszteket a PROHADVER oldalán találsz itt

Megbízható Laptop szervizek itt

Tippek beázott mobiltelefon otthoni kezelésére

 

Mobiltelefon beázás

Sok emberrel fordult már elő, hogy telefonját vízbe ejtette. Túlélheti a mobilunk a beázást? Mik a valós praktikák és mik a városi legendák? Utánajártunk szakembereknél a tényleges megoldásoknak.

Egyre bonyolultabb napjainkban a mobiltelefonok felépítése ezért a kockázat is nőttön nőtt az elmúlt években (nem beszélve a készülék árakról). Egy beázott mobiltelefon javítása 30-50%-ban lehet sikeres ha szakemberhez fordulunk. Mindemellett ha az alábbi praktikákat tudjuk, akkor házilag is nagy esélyünk lehet a telefon életben tartása kapcsán. A tenger vizes beázás esetén szinte esélytelenek vagyiunk a só maró hatása végett. Az oxidációs folyamatok erősebbek ebben az esetben tehát kisebb a túlélési esély. (Ettől függetlenül ne adjuk fel. Ebben az esetben is vigyük szervizbe mobilunkat)

Az ilyen beázások esetén sok alkatrész kiszáradhat az idő múlásával, azonban a legveszélyeztetettebb részek az alaplap, mikrofon rész és az alsó töltő/csatlakozó egység.

A szervizek nagy része ilyen esetben szárítással kezdi a javítást, majd ultrahangos tisztító eszközzel távolítja el az egyéb anyagokat. Természetesen az ultrahangos módszer a mobiltelefon nem minden részén alkalmazható.

Mivel sok városi legenda terjed ezzel kapcsolatosan ezért szakértői vélemények alapján javasoljuk, hogy az alábbiakat soha ne tegyük:

  1. Ne öntsünk alkoholt a víz szárítása végett a mobiltelefonra (magas százalékkal rendelkező alkoholnál működhet, de ekkor is oldja például a ragasztást—> Tehát nem tanácsoljuk)
  2. Ne tegyük forró radiátorra (más részei károsodhatnak a melegtől)
  3. Ne használjunk hajszárítót  (más részei károsodhatnak a melegtől)
  4. Ne használjunk mikrohullámú sütőt a szárításra  (más részei károsodhatnak a melegtől)
  5. Ne töltsük beázás után a készüléket (zárlatos lehet)
  6. Rizsbe se tegyük a mobilunkat a szakértők nagyobb részének tanácsa alapján. (Lassítja a száradást és eldugíthat, illetve porosíthat részegységeket)
  7. Működőképességet egy 2 napos türelmi idő előtt ne teszteljük

 

Tehát összefoglalva teendőink mobiltelefonunk beázása esetén:

  1. Mobiltelefon kikapcsolása (ne töltsük a készüléket).
  2. Sim kivétele
  3. Akkumulátor kivétele
  4. Száraz helyre tenni a készüléket
  5. Egy-két nap türelmi idő
  6. Ha nincs javulás, nincs más hátra, mielőbb vigyük szervizbe (Maximum 1-2 napon belül)

 

Tippünk:
A hazai mobilszolgáltatók egy részénél igénybe vehető a készülékbiztosítás, mely ebben az esetben hasznos lehet.
Fontos ellenőriznünk, hogy a biztosítási csomag tartalmazza-e a beázásos mobiltelefon kár megtérítését.

Emellett található a piacon már elérhető áron is víz/csepp és porálló mobil készülék is. Ennek zászlós hajója volt annó a Motorola Defy. Napjainkban a Samsung Galaxy Xcover 3 és a CAT S30-as lehet az etalon.

Beázott mobiltelefon

Apple iPhone 6 aktiválása egyszerűen!

iphone 6

Az Apple iPhone 6 napjaink leghíresebb készüléke, azonban az első bekapcsolás nem olyan egyszerű, mint egy android operációs rendszerrel működő mobiltelefon esetén. Egy fokkal bonyolultabb aktiválási folyamaton kell átesnünk. Az aktiválást új készülék esetén és például a gyári beállítások visszaállítása után is meg kell tennünk!
Vélhetően ebben bármelyik Apple szervizben szívesen szívesen segít nekünk (Mobiltelefon szervizek listája), de nagy valószínűséggel magunk is meg fogunk tudni vele birkózni.

Fontos: Csakis SIM kártya behelyezése után kezdhetjük meg a folyamatot.

Az aktiválás folyamata 5 részegységből áll:

  • PIN kód megadás
  • Általános beállítás
  • Kapcsolat típus kiválasztás
  • Helymeghatározás 
  • Adatok és egyéb

Pin kód megadás: Ez az aktiválás nyilvánvalóan első lépése. FONTOS- hogy csakis sim kárty behelyezés után léphetünk tovább.

  1. Feloldás
  2. Pin kód megadás – Ok
  3. Ha bármilyen akadályba ütközünk, forduljunk a kereskedőhöz, vagy szolgáltatóhoz.

Általános beállítás: Az első indításnál ez nélkülözhetetlen a további használatot megalapozandó.

  1. Válasszunk nyelvet
  2. Válasszunk régiót/ országot

Kapcsolat típus kiválasztás:

  1. WIFI-s aktiválás esetén válasszuk a kívánt WIFI hálózatot, majd kapcsolódjunk az utasítások szerint
  2. Mobil hálózati kapcsolódás esetén válasszuk a Mobilhálózat használata lehetőséget.

Helymeghatározás: Mobiltelefonunk későbbi nyomon követéséhez felleléséhez szükséges funkció. Javasoljuk az engedélyezést.

  1. Helymeghatározás engedélyezés, vagy letiltás
  2. Okra klikkelés

Adatok, egyebek:

  1.  Ha első alkalommal használunk iPhone-t: Jelentkezzünk be apple ID-nkal, vagy adjunk meg újat, vagy ki is  hagyhatjuk a lépést.
  2.  Korábbi tartalom visszatöltése iCloudból: Adjuk meg az Apple ID-t és a jelszót, majd válasszuk ki a kívánt biztonsági  mentést.
  3.  Korábbi tartalom visszatöltés iTunesból: Laptopunkkal kössük össze a készüléket az adatkábellel, válasszuk a visszaállítás ebből a biztonsági mentésből.

 

Bízunk benne, hogy így röviden leírva számotokra is egyszerűbb az aktiválási folyamat, még egy kis segítség a vizuális típusú társainknak:)

Iphone 6 aktiválás videója angol nyelvvel

[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=6WFLtIcqaoI[/embedyt]

iphone 6

Laptop billentyűzetének otthoni javítása – haladóknak

Tapasztalataim alapján a laptopok billentyűzetével fordulhat elő legtöbbször baleset. Veletek is már megesett, hogy a klaviatúrára borítottatok valamit?
Ilyenkor két dolgot tehet az ember:
Naivan kitakarítja a billentyűket és reménykedik, hogy nem történt nagy baj.
Azonnal rohan az első szervizbe és kér egy sürgős tisztíttatást, vagy cserét, vagy javítást.
(Sajnos az esetek kilencven százalékában teljes billentyűzet csere oldja meg hosszú távon a problémát)

A tisztítás sem egyszerű. Legfőképpen laptopok esetében fontos a helytakarékosság, így komoly kihívás elé állítják a tisztítani vágyó felhasználót.

Soha, semmilyen esetben ne melegítsük hajszárítóval, vagy egyéb eszközzel a billentyűket.
Emellett nagyon fontos, hogy kerüljük a laptop forgatását, emelését fejjel lefelé. Ha nagyon muszáj a CD rom felé forgassuk a notebookot.

Teendőink:

  • Laptop azonnali kikapcsolása (Folyadék biztos felszáradása után léphetünk tovább)
  • Billentyűzet lehúzása (Videó) (A szalagkábel a laptop korától és típusától függően több helyen lehet a billentyűzet előlap részén is. Keressük a billentyűzettartót (Szalag), ami a klaviatúra felső részén helyezkedik el. Mindenképpen távolítsuk el avégett, hogy hozzáférjünk a csavarokhoz.
  • Rögzítő csavarok eltávolítása
  • A billentyűzet csatlakozót nagyon óvatosan távolítsuk el. Kapkodás, vagy hanyag mozdulatok eredményeképpen az alaplapban is kárt tehetünk. (Képekbek)
  • Új billentyűzet visszahelyezése és a fentiek végrehajtása fordított sorrendben

Hasonló teendőink vannak a billentyűk esetleges letörése kapcsán. Sajnos nem kifejezetten pótolhatóak ezek az egységek.

Összefoglalva az esetek nagy százalékában a billentyűzet leöntése, vagy károsodása esetén a csere az egyetlen megoldás. Ha kis affinitásunk van hozzá, akkor nem szükséges szervizbe vinnünk a notebookot.

Természetesen senkit nem biztatunk a fenti műveletek végrehajtására. Ha profikhoz fordulnátok akkor klikk Laptop szerviz listánkra.

 

Egyszerű tanácsok a hosszú életű laptopért

Öt fontos alapelvet szükséges követnünk írja a Laptopszaki.hu annak érdekében, hogy notebook-unk minél később szoruljon szervizelésre, illetve minél tovább szolgáljon minket hiba nélkül.

1. Alapelv: Tisztaság
Fontos, hogy laptopunkra ne csak eszközként tekintsünk, hanem akár társként. Tisztaság alapelv számunkra, hiszen a belső részek porosodása nagyban befolyásolhatja az élettartamot. Asztali PC-k tisztán tartása talán egyszerűbb; esetünkben azonban kis részen került elhelyezésre jelentős mennyiségű alkatrész, melynek szellőzése nélkülözhetetlen a megfelelő teljesítmény eléréséhez A hűtőventilátorok megfelelő munkáját is a pormentes körülmények biztosítják. Évi egy tisztíttatás minimum javasolt még lehetőleg nyár előtt.  Keresd a Laptop szervizek listáját.

2. Alapelv: Szellőzés
Tisztán tartás alappillérének megtartása is igen fontos. Az alkatrészek nagy része gyakorlatilag vonzza a port. Ne tartsuk a laptopot, ágyban, földön. Használjuk asztalon, “irodai körülmények” között akár picit megemelve a 4 sarkánál.

3. Alapelv: Merevlemez nagy becsben tartása
A HDD könnyen tönkremehet váratlan leállások, vagy sokszori alvó állapotban tartás végett is.  Nem feltétlenül kerül az olvasófej parkoló állásba, így később jelentős problémákat okozhat.
Alkalmazásoldali segítséget kapunk a windowstól ezek karbantartására, javítására, ellenőrzésére. A Windows 8 automatikusan javít, még a régebbi opprendszerekben is használható Hibaellenőrzés funkció.

A funkció elérésé:

  1. Sajátgép
  2. Meghajtóra jobb klikk Tulajdonságok
  3. Eszközök fül kiválasztása
  4. Ellenőrzés
  5. Kiválasztjuk A fájlrendszer hibáinak automatikus javítása
  6. és a Szektorhibák keresése és kísérlet javításukra

Merevlemez hibaellenőrzés

A hibaellenőrzés 1-2 havonta javasolt.

4. Alapelv: Töredezettség mentesítés
A HDD sok esetben többször több helyen tárol fájlokat a sok éves használat, fájlmozgatás, letöltés, törlés, létrehozás eredményeképpen. Ennek köszönhetően az olvasófejnek elég nagy munkát kell befektetnie az adott fájl megnyitásához. A Windows 7-es kiadásától már automatikus a töredezettség mentesítés, amennyiben nem került letiltásra a felhasználó által.

Windows XP esetén a folyamat a töredezettségmentesítés folyamata következő:

  1. Sajátgép
  2. Meghajtóra jobb klikk Tulajdonságok
  3. Eszközök fül kiválasztása
  4. Ellenőrzés
  5. Töredezettségmentesítés
  6. Meghajtó kiválasztása – Lemez töredezettségmentesítése

5. Alapelv: Áramerősség ingadozásától való “védelem”
A laptop használata akkumulátorról ilyen veszélyeket nem rejt. Azonban amikor töltővel együtt működtetjük az eszközt akkor már nagyobb a kockázat. Javasolt a túlfeszültség ellen védő elosztó használata. Egy esetleges áramszünet, kimaradás akár még fájlvesztést is okozhat! Ez ellen szünetmentes tápegység lehet az ideális megoldás.

Gyakori megtévesztések – Nemzeti Fogyasztóvédelmi hatóság (nem csak műszaki)

Az alábbi cikket szintén szó szerint szeretnénk idézni olvasóinknak tekintettel arra, hogy minden pontja kifejezetten lényeges és hasznos lehet számunkra.

Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság cikke kifejezetten jól összegyűjtötte a felhasználók számára kockázatos, illetve megtévesztő pontokat.

A fogyasztók szavatossági és jótállási jogai alapvető fogyasztói jogosultságnak tekinthetők, ezért kiemelkedően fontos, hogy ne kerüljön sor ezen jogok kereskedők általi korlátozására és csorbítására.

A fogyasztó szavatossági és jótállási jogairól szóló megtévesztő tájékoztatás az Fttv. 6. § (1) bekezdésének i) pontja szerinti aktív megtévesztéssel megvalósuló tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak is minősül. Minden megtévesztő tájékoztatás vagy jogellenes szerződéses feltétel gátolja ezen fogyasztói alapjogosultság érvényesülését, hiszen ezek alkalmasak arra, hogy a fogyasztó ügyleti döntését (azaz a fogyasztó szavatossági és jótállási jogainak gyakorlását) korlátozzák, valamint arra, hogy a fogyasztót jogszabályon alapuló jogának gyakorlásától visszatartsák.

A „tájékoztatás” alatt érteni kell:

  • a vállalkozás által a közte és a fogyasztó közötti levélváltás során nyújtott információk;
  • a jótállási jegy;
  • a kereskedelmi egységek ügyfélszolgálatain és vevőszolgálatain a próbavásárlás alkalmával, a jótállási jegy kitöltése során szóban elhangzott tájékoztatások;
  • a kereskedelmi egységek ügyfélszolgálatain és vevőszolgálatain kihelyezett írásos dokumentumok, valamint
  • az üzlet más helyén (akár a kasszánál, akár a próbafülkében) kihelyezett tájékoztatók

azon tartalmát, amelyben a fogyasztó számára a szavatossági és jótállási jogainak gyakorlásával (azok feltételével, tartalmával, határidejével, költségeivel stb.) kapcsolatos információkat közölnek.

A gyakorlatban az alábbi jellemző fogyasztói megtévesztések fordulnak elő a leggyakrabban.

Eltérés a szavatossági és jótállási jogok sorrendjétől

Jogsértő, ha a kereskedő (kötelezett) a fogyasztó szavatossági és a jótállás alapján megillető jogainak a Ptk.-ban meghatározott sorrendjétől a fogyasztó hátrányára eltér.

Például első körben a kereskedő kizárólag kijavítást vagy árleszállítást biztosít a fogyasztónak, tehát a fogyasztó nem választhatja a termék kicserélését.

Egyes szavatossági, illetőleg jótállási jogok nem biztosítása vagy kizárása

Az előző ponttal összhangban jogsértő, ha a kereskedő (kötelezett) a fogyasztó szavatossági és/vagy a jótállás alapján megillető, a Ptk.-banmeghatározott jogok közül egyeseket nem biztosít vagy azokat kifejezetten kizárja.

Például nem kötelezhető a fogyasztó arra, hogy a kicserélés helyett kijavítást válasszon, kivéve, ha a kicserélés a kijavításhoz képest aránytalan többletköltséget okozna a forgalmazónak. Fordított helyzet is elképzelhető a gyakorlatban: nem köteles a vevő másik, ugyanolyan új terméket elfogadni, ha jelentős többletköltség ráfordítása nélkül javítható az.

Csere kizárása higiéniai okra hivatkozással

Gyakori, különösen fehérnemű, fürdőruha és alsóruházati cikkek esetén, hogy vagy még az üzletben – jellemzően a próbafülkében, vagy a termékhez csatolt dokumentumban –  arról tájékoztatják a fogyasztót, hogy a terméket higiéniai okból nem cserélik ki. Amennyiben ráadásul egy ilyen tartalmú tájékoztatás egymagában áll, vagyis a fogyasztót nem informálják a másik három szavatossági jogáról – nevezetesen elhallgatják, hogy hibás teljesítés esetében a cserén kívül kijavítást, árleszállítást kérhet, vagy elállhat a szerződéstől – úgy a fogyasztók többsége a tájékoztatás jogellenesen félrevezető volta miatt azt gondol(hat)ja, hogy nincs értelme reklamálni. Nevezetesen: úgy értelmezik a tájékoztatást, hogy ha csere nincs, akkor – mivel más információt nem kaptak és nem ismerik jogaikat – semmilyen más igényük sem lehet, és vissza sem mennek megtenni a minőségi kifogást, hanem veszni hagyják valamennyi szavatossági/jótállási jogukat.

Lényeges, hogy csak akkor értékelhetjük ezt az esetet jogellenesen félrevezető tájékoztatásként, ha hibás termék esetében zárja ki a kereskedő a csere érvényesítését. Természetesen arról a kereskedő dönt, hogy nem hibás termékek méretbeli, színbeli cseréjét lehetővé teszi-e a vásárlók számára.

Egyes fogyasztói jogok kizárása akciós termékek esetében („Akciós terméket nem javítunk/nem cserélünk”)

Egyes forgalmazók gyakorta hivatkoznak arra, hogy az akciós vagy leértékelt árura nem jár szavatosság, illetőleg garancia. A vonatkozó jogi előírások alapján az ilyen termékekre is ugyanúgy irányadóak a szavatosság, illetőleg kötelező jótállás már ismertetett szabályai.

Például abban az esetben, ha az üzletben felhívták a fogyasztó figyelmét arra, hogy a megvásárolt cipő azért akciós, mert valamilyen apró szépséghibája van (varráshiba), akkor ezen hiba miatt valóban nincsen lehetőség kicseréltetni, kijavíttatni azt, azonban a termék más – nem ismert – hibája esetében érvényesíthetőek a szavatossági jogok.

Félrevezető tájékoztatás az igényérvényesítési határidőkről

A vállalkozás a jogszabályban meghatározottaktól eltérő igényérvényesítési határidőkről tájékoztatja a fogyasztót. Értelemszerűen ez alatt a fogyasztó hátrányára történő eltérést kell érteni.

Például a kötelező jótállás egy éves időtartama helyett fél évről tájékoztat, vagy a nem tartós használatra rendelt termékek adásvételére irányuló fogyasztói szerződések esetében a 2 éves szavatossági elévülési határidő helyett csak 1 évet biztosít a szavatossági jogok gyakorlására.

Három (munka)napon belüli reklamáció fogadása, illetőleg szervizhez irányítás

Ismert olyan forgalmazói eljárás is, amelynek keretében arról tájékoztatják a fogyasztókat, hogy minőségi kifogásaikat csak három (munka)napon belül tehetik meg az üzletben (a vállalkozásnál), és ezt követően már csakis a jótállási jegyen/használati útmutatón feltüntetett szervizhez vagy a gyártóhoz fordulhatnak minőségi kifogásaikkal.

A hibás teljesítés miatti – akár szavatosság, akár jótállás alapján fennálló – felelősség az eladó felet, vagyis a forgalmazót terheli. Ebből adódóan a fogyasztó jogosult minden esetben annál a forgalmazónál megtenni minőségi kifogását, akitől a terméket megvásárolta. Még akkor sem lehet (jogszerűen) továbbirányítani őt a szervizhez, ha kötelező jótállás alapján kijavítás iránti igényt kíván bejelenteni.

A Kormányrendelet 5. § (1) bekezdése alapján ugyanakkor a fogyasztó a kijavítás iránti igényét a forgalmazó által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is bejelentheti, vagyis, ha ez kedvezőbb számára, a kijavításra irányuló igényét nem csak az eladó félnél jelezheti, tehát a fogyasztót illeti meg e körben a választás joga. Amennyiben cserét, árleszállítást, vagy vételár visszatérítést kíván, úgy az ezek valamelyikére irányuló igénybejelentését viszont minden esetben az eladó féllel, a forgalmazóval kell közölnie. A kijavítás iránti igény kapcsán pedig jogellenes őt ide-oda küldözgetni (üzletből a szervizhez, vagy fordítva).

A kijavítás vagy kicserélés időtartamával a fogyasztói jogok határideje nem hosszabbodik meg

A Ptk alapján nem számít bele az elévülési időbe a kijavítási időnek az a része, amely alatt a jogosult a dolgot rendeltetésszerűen nem tudja használni. A dolognak a kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére a kellékszavatossági igény elévülése pedig újból kezdődik. Ezt a szabályt kell alkalmazni arra az esetre is, ha a kijavítás következményeként új hiba keletkezik. Ezért tisztességtelen minden ezzel ellentétes tájékoztatás.

A dolog vagy annak jelentősebb részének kicserélése vagy kijavítása esetén a szavatossági vagy jótállási határidő nem kezdődik újra

Ilyen tájékoztatás esetén szintén tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról beszélhetünk, hiszen a Ptk. szerin a dolognak a kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére a kellékszavatossági igény elévülése újból kezdődik. Ezt a szabályt kell alkalmazni arra az esetre is, ha a kijavítás következményeként új hiba keletkezik.

Félrevezető tájékoztatás az igényérvényesítéssel kapcsolatos költségekről

Jellemző például, hogy a kötelező jótállás hatálya alá eső fogyasztási cikkek esetében a cégek arról tájékoztatják a fogyasztókat, hogy az el- és visszaszállítás költségeit nem viseli a cég. Ez a jogsértő tájékoztatás különösen a rögzített bekötésű, illetve a 10 kg-nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható termékek esetében sérti a fogyasztók érdekeit. Ilyenkor a fogyasztó kénytelen ezeket a költségeket saját maga állni, annak ellenére, hogy a Kormányrendelet szerint elsősorban az üzemeltetés helyén kell megjavítani e terméket. Amennyiben pedig a javítás az üzemeltetés helyén nem végezhető el, a le- és felszerelésről, valamint az el- és visszaszállításról a forgalmazónak kell gondoskodnia.

Szavatosság és kötelező jótállás esetében is irányadó továbbá a Ptk. azon rendelkezése, miszerint a szavatossági kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek a kötelezettet terhelik. Az ezzel ellentétes megállapodás fogyasztói szerződés esetében semmis.

A bizonyítási kötelezettség fogyasztóra terhelése

Szintén gyakran előfordul, hogy a vállalkozás a bizonyítási teher viselőjének személye tekintetében nyújt megtévesztő tájékoztatást a fogyasztó részére, miszerint a vonatkozó jogszabályokkal ellentétesen a kötelező jótállás egy éves időtartamán belül vagy fogyasztói szerződés esetében a teljesítéstől számított hat hónapon belül a fogyasztót terheli a bizonyítás kötelezettsége, holott ezen időtartamokon belül az eladó fél csakis akkor mentesül a hibás teljesítés miatti felelősség alól, amennyiben sikerrel bizonyítja, hogy a hiba a teljesítést követően keletkezett.

Bontatlan csomagolás megkövetelése igényérvényesítéskor

Szintén előforduló jogsértő kereskedelmi gyakorlat, miszerint a kijavítást, vagy kicserélést, esetleg az elállás gyakorolhatóságát az eredeti, bontatlan csomagolás meglétéhez, mint a kért szavatossági/jótállási igény teljesítése feltételéhez köti a forgalmazó.

Eredeti csomagolás, doboz meglétének megkövetelése igényérvényesítéskor

Találkozhatunk olyan műszaki cikket árusító üzletekkel, ahol  – jogellenesen – arról tájékoztatják a fogyasztókat, hogy a műszaki termékre vonatkozóan minőségi kifogást csak az eredeti dobozban történő visszavitel esetén fogadnak.

Jótállási jegy meglétéhez kötött kifogásintézés kötelező jótállás esetén

Előfordul, hogy a jótállási jegy meglétéhez kötik a jótállási/szavatossági jogok gyakorlását a Kormányrendelet 4. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezés ellenére, amely szerint a jótállási jegy átadásának elmulasztása nem érinti a jótállási kötelezettség érvényét. A GKM rendelet 2. §-a alapján pedig bizonyítottnak kell tekinteni a szerződéskötést, amennyiben a fogyasztó bemutatja az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot (számlát). Ebből adódóan, egy olyan forgalmazói kijelentés, miszerint „jótállási jegy hiányában nem érvényesíthető garancia”, jogellenes, amennyiben egyébként a vásárlás tényét kétséget kizáró módon igazolni tudja a fogyasztó (a blokk felmutatásával). Természetesen a jelen szempont vizsgálatára csak a jótállási jegy kiállításának és átadásának elmaradása (a fogyasztó vásárlásakor vagy a próbavásárlás lefolytatásakor) esetén van lehetőség.

Jótállási igény érvényesítése kizárólag a számla/blokk ellenében lehetséges

Lévén, nem csak és kizárólag a számla/blokk felmutatásával bizonyítható, hogy a terméket a fogyasztó az adott forgalmazótól vásárolta, úgy amennyiben a jótállási jegyen szereplő adatokból megállapítható az eladó fél személye, és a fogyasztó ennél jelenti be igényét, úgy jogellenes egy ilyen kikötés.

A fogyasztók szavatossági és kötelező jótálláson alapuló (azaz törvényes) jogainak olyanként való bemutatása, mintha azok a vállalkozás ajánlatának sajátosságai lennének

Szintén előfordulhat, hogy a vállalkozás a fogyasztó jogszabályon alapuló szavatossági és/vagy jótállási jogait egy általa biztosított kedvezményként és a fogyasztóknak nyújtott különleges jogosultságként tünteti fel, amely megvalósítja az Fttv. mellékletében szereplő „fekete-lista” 10. pontjában meghatározott, minden körülmény között tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősülő tényállást.

 

Ismételt forrásmegjelölés: http://www.nfh.hu/node/2703

További hasznos cikkek: http://www.nfh.hu/

 

 

Minőségi kérdések- szavatosság- jótállás

Az alábbi cikket a pontosság végett szeretnénk szó szerint idézni. Nagy segítség lehet az műszaki cikk vásárlás és esetleges későbbi szervizeltetés javítás kapcsán

Országos Fogyasztóvédelmi egyesület oldaláról

“Mi a különbség a szavatosság és jótállás között?

Minőségi kifogás esetén szavatossági, illetve jótállási igény érvényesíthető. Ez utóbbit a köznyelvben garancia néven szokták emlegetni. Szavatosságnál és jótállásnál ugyan azokat az igényeket lehet érvényesíteni (javítás, csere, árleszállítás, elállás a szerződéstől), az eltérés abban van, hogy az eladó mennyi ideig köteles helytállni, illetve kit terhel a bizonyítási kötelezettség.
A jótállás kedvezőbb a fogyasztó számára a szavatosságnál, mert a jótállási idő (1 év) alatt nem neki kell bizonyítania, hogy vétlen a meghibásodásban, hanem a kereskedőnek. Míg szavatosságnál – fogyasztói szerződés esetén – ez csak a vásárlást követő hat hónapon belül van így, utána megfordul a bizonyítási teher.
Jogszabály határozza meg, hogy melyek azok az új, tartós fogyasztási cikkek, amelyekre kötelező jótállást vállalni. Amennyiben nincs a termékre jótállás (mint például a lábbelikre) vagy az már eltelt, szavatossági jogokat lehet érvényesíteni.

Melyek a kötelező jótállás alá tartozó termékek?

Értékhatártól függetlenül: 1. Hűtőszekrény, fagyasztó, kombinált hűtőszekrény,
2. mosógép, centrifuga, szárítógép és ezek bármely kombinációja, mosogatógép, vasalógép,
3. porszívó, gőzzel működő tisztítógép, szőnyegtisztítógép, padlósúroló- és fényesítőgépek,
4. varrógép, kötőgép,
5. személygépkocsi, motorkerékpár, kerékpár, babakocsi,
6. lakóautó, lakókocsi, utánfutós lakókocsi,10 000 Ft bruttó vételár felett:1. villamos és/vagy gázenergiával működtetett sütő-, főzőberendezések és ezek kombinációja,
2. vízmelegítők, fűtő-, légkondicionáló- és egyéb légállapot-szabályozó berendezések,
3. motoros kerti gépek, motoros kézi szerszámok, motoros szivattyúk,
4. az egy éves, illetve az egy évnél hosszabb kihordási idejű gyógyászati segédeszközök és készülékek,
5. biztonsági riasztó- és jelzőberendezések,
6. elektronikus hírközlő végberendezések (telefonok, mobiltelefonok, telefax-készülékek, több funkciós készülékek stb.),
7. üzenetrögzítők, kihangosító készülékek,
8. műholdvevő és AM Micro antenna rendszerek és ezek részegységei, televíziók, projektorok, videomagnók,
9. rádiók, autórádiók, rádiós ébresztőórák, rádió adó-vevő készülékek, amatőr rádióadók és rádióvevők, műholdas helymeghatározók,
10. lemezjátszók, szalagos és kazettás magnók, CD-felvevők és -lejátszók, DVD-felvevők és -lejátszók, egyéni hangrendszerek és ezek tartozékai (keverőasztal, erősítő, hangszóró, hangfal), mikrofonok és fülhallgatók,
11. fényképezőgépek, film- és hangfelvevő kamerák, videokamerák és camcorderek, film- és írásvetítők, filmnagyítók, filmelőhívó- és filmfeldolgozó készülékek, fotónyomtatók, film- és diaszkennerek,
12. MP3 lejátszók, Pendrive készülékek, illetve az ezekhez, valamint a digitális fényképezőgépekhez használatos memóriakártyák,
13. távcsövek, látcsövek, mikroszkópok, teleszkópok, iránytűk, tájolók,
14. személyi számítógépek és alkatrészeik, monitorok, nyomtatók, szkennerek,
15. számológépek, zsebszámológépek, menedzserkalkulátorok,
16. írógépek és szövegszerkesztők,
17. hangszerek,
18. órák,
19. bútorok.Jótállás azonban nem csak jogszabályon, hanem szerződésen is alapulhat, tehát a vállalkozások önként vállalhatnak jótállási kötelezettséget a jogszabályban nem szereplő termékekre is.

Mikor nem lehet szavatossági (jótállási) igényt érvényesíteni?

A fogyasztó nem érvényesíthet szavatossági (illetve jótállási) igényt, ha
• a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy azt ismernie kellett, illetve
• a hiba az általa adott anyag hibájára vezethető vissza, feltéve, hogy a kötelezett az anyag alkalmatlanságára figyelmeztette.A jogszabály előírja, hogy minőséghibás vagy csökkent értékű áruk értékesítése esetén a vásárlót tájékoztatni kell a minőségi hibáról, amely miatt leértékelték. Emiatt utólag nem élhet reklamációval a fogyasztó, de más miatt igen. Tehát, ha a színhiba miatt leértékelt lábbeli sarka leválik, akkor hibás teljesítésről van szó.A felelősség csak abban az esetben kizárt, ha a jogosult a szerződés megkötésekor a hibajelenség okával is tisztában volt. Ha valaki úgy veszi meg a terméket, hogy ismeri ugyan a hibát, de az már nem ismeri fel, hogy az milyen jelentőséggel bír, akkor az eladó felelőssége fennáll.

Kivel szemben lehet szavatossági/jótállási igényt érvényesíteni?

A minőségi kifogás intézéséért a forgalmazó – tehát az a vállalkozás, amely a terméket közvetlenül a fogyasztó részére forgalmazza – a felelős.
Amennyiben a fogyasztó javítást szeretne, akkor fordulhat közvetlenül a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálathoz is, minden más esetben viszont a forgalmazóhoz kell fordulni. Természetesen javítás esetén is választhatja azt a fogyasztó, hogy a vásárlás helyszínére viszi vissza a terméket, ekkor a kereskedőnek kell továbbítania a terméket a szervizbe.

Mennyi időn belül lehet szavatossági/jótállási igényt érvényesíteni?


Jótállás
: Az új tartós fogyasztási cikkekre a jogszabály egy éves jótállási határidőt ír elő, amely az átadás, vagy ha az üzembe helyezést a forgalmazó vagy annak megbízottja végzi, az üzembe helyezés napjával kezdődik.
Ha a gyártó a fogyasztási cikkre a rendeletben foglaltaknál kedvezőbb jótállási feltételeket vállal (így például egy évnél hosszabb jótállási idő) a jótállás alapján a forgalmazót megillető jogok a fogyasztói szerződés teljesítésének időpontjában átszállnak a fogyasztóra. Tehát ebben a forgalmazónak nem elegendő a jogszabály által előírt minimumot biztosítani.

Szavatosság fogyasztói szerződésnél:
Főszabályként két év az elévülési határidő, ha a fogyasztói szerződés tárgya használt dolog, a felek rövidebb határidőben is megállapodhatnak, egy évnél rövidebb elévülési határidő azonban ebben az esetben sem köthető ki.
Ha a fogyasztó menthető okból nem tudja érvényesíteni az igényét, így például, ha a hiba a jellegénél vagy a dolog természeténél fogva az elévülési időn belül nem volt felismerhető, a szavatossági jogok érvényesítésének határideje a teljesítés időpontjától számított három év, amely azonban már jogvesztő.Kötelező alkalmassági idő: A lakóépületeket, a pihenés célját szolgáló épületek, személygépkocsi tárolók, igazgatási és irodaépületek, szociális, egészségvédelmi, művelődési és oktatási épületek, valamint ellátó és szolgáltató épületeket alkotó helyszínen készített vagy előregyártott szerkezetek és berendezések (épületszerkezet) és az azok létrehozásánál felhasznált egyes termékek és anyagok esetén a jogszabály ún. kötelező alkalmassági időt határoz meg (öt, illetve tíz év), mint három évet meghaladó szavatossági igényérvényesítési jogvesztő határidőt. Ilyen esetekben a szavatossági igény érvényesítésére ez a határidő az irányadó.Nem számít bele a határidőkbe a kijavítási időnek az a része, amely alatt a jogosult a dolgot nem tudja rendeltetésszerűen használni. A határidő a dolognak vagy jelentősebb részének kicserélése (kijavítása) esetén a kicserélt (kijavított) dologra (dologrészre), valamint a kijavítás következményeként jelentkező hiba tekintetében újból kezdődik.

Mennyi időn belül kell bejelenteni a reklamációt?

A fogyasztó a hiba felfedezése után a körülmények által lehetővé tett legrövidebb időn belül köteles kifogását a kereskedővel közölni. A jogszabály fogyasztói szerződések esetében megállapít egy kéthónapos határidőt, amelyen belül a kifogásközlés kellő időben megtettnek minősül.

Amennyiben később jelenti be valaki a hibát, az még önmagában nem jár jogvesztéssel, de a késedelmes közléssel okozott károkat meg kell téríteni.

A kifogás – eltérő rendelkezés hiányában – bármely alakban közölhető, tartalmi megkötés sincs, elegendő azoknak a tényeknek a felsorolása, amelyekből alaposan következtetni lehet a hibás működésre vagy az alkalmatlanságra.

Kell-e jegyzőkönyvet felvenni a reklamáció bejelentésekor?

Igen, ha a vásárlást követően a fogyasztó minőségi kifogást jelent be, akkor a forgalmazó erről köteles jegyzőkönyvet felvenni, amelyben rögzíti:
• a fogyasztó nevét, címét,
• a fogyasztási cikk megnevezését, vételárát,
• a vásárlás időpontját,
• a hiba bejelentésének időpontját,
• a hiba leírását,
• a fogyasztó által érvényesíteni kívánt igényt,
• a kifogás rendezésének módját.A jegyzőkönyv másolatát a fogyasztónak át kell adni. Ha a forgalmazó a fogyasztó igényének teljesíthetőségéről annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról legkésőbb három munkanapon belül köteles értesíteni a fogyasztót.Ha a kifogás rendezésének módja a fogyasztó igényétől eltér, ennek indokolását a jegyzőkönyvben meg kell adni. Tehát például, ha a fogyasztó a termék első meghibásodásakor cserét szeretne, de a forgalmazó javítani kívánja a terméket, akkor ezt indokolhatja azzal, hogy megfelelő határidőn belül teljesen kijavítható a hiba, illetve a javításhoz képest a csere aránytalan többletköltséggel járna számára.

Mit tegyünk, ha a kereskedő nem hajlandó jegyzőkönyvet felvenni?

Ilyen esetben célszerű beírni a vásárlók könyvébe, amelyet az üzletekben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen kell elhelyezni. A vásárlók könyvébe jegyezhetik be a vásárlók az üzlet működésével, továbbá az ott folytatott kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos panaszaikat és javaslataikat. A vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos.

Mi a teendő, ha a kereskedő nem ismeri el a reklamáció jogosságát?

A jótállási kedvezőbb a fogyasztó számára, mert a jótállási idő alatt nem neki kell bizonyítania, hogy vétlen a meghibásodásban, hanem a kereskedőnek. Szavatosságnál – fogyasztói szerződés esetén – a vásárlást követő hat hónapon belül hasonló a helyzet, mivel a jogszabály kimondja, hogy az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen. Ez azt jelenti, hogy a bizonyítási kötelezettség a teljesítést követő első hat hónapban a kereskedőt, utána pedig a fogyasztót terheli.
Egy hűtőszekrény esetében tehát, ha egy éven belül hibásodik meg a készülék, és a forgalmazó nem ismeri el a jótállási igényt, akkor a kereskedőt terheli a bizonyítási kötelezettség. Amennyiben viszont egy év után hibásodik meg a készülék, akkor már a fogyasztón van a sor, tekintettel arra, hogy szavatosságnál csak a vásárlást követő első hat hónapra szól a jogszabályi vélelem, amely viszont már eltelt.A bizonyítási kötelezettségnek a felek általában úgy szoktak eleget tenni, hogy bevizsgáltatják a terméket. Jelenleg több független, akkreditált minőségvizsgáló szervezet van, amelyek szakvéleményt állítanak ki. A szakvélemény azonban nem kötelező, tehát előfordulhat, hogy a fogyasztó saját költségén – mivel a szakvélemény költsége a vizsgálatot kérőt terheli – bevizsgáltatja a terméket, és a szakvélemény szerint jogos az igénye, a kereskedő mégsem ismeri el azt. A békéltető testületi, illetve bíróság előtti eljárásban viszont felhasználható a dokumentum.
Ha a szakvélemény szerint megalapozott a fogyasztó igénye, akkor kérheti a forgalmazótól a szakvélemény költségének megtérítését is.

Milyen igényeket lehet érvényesíteni hibás teljesítés esetén?

Hibás teljesítés esetén a fogyasztó
a) elsősorban – választása szerint – kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget.
b) Ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, vagy ha a kötelezett a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének (megfelelő határidőn belül, a jogosultnak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül) nem tud eleget tenni – választása szerint – megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.A szerződéstől való elállás azt jelenti, hogy olyan állapotot kell létrehozni, mintha a szerződés létre sem jött volna, vagyis a fogyasztó visszaadja a terméket, és visszakapja a teljes vételárat.

Vonatkoznak-e speciális rendelkezések a három munkanapon belül bejelentett reklamációra?

A jótállás alá tartozó termékek esetében, ha a fogyasztó a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a forgalmazó nem választhatja az áru kijavítását, hanem köteles a meghibásodott árut – amennyiben van ugyanolyan árucikke – előzetes vizsgálat nélkül azonnal kicserélni. Ha az azonnali csere azért nem lehetséges, mert a fogyasztási cikk átmenetileg nincs a forgalmazó üzletében vagy raktárában, akkor itt is irányadó az, hogy a forgalmazónak törekednie kell arra, hogy a kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze.

Módosíthatja-e a fogyasztó a választott szavatossági igényt?

A fogyasztó a választott szavatossági jogáról másikra térhet át, de az egyik teljesítését követően már nem kérhet mást. Tehát ha kijavították a hibás készüléket, akkor a fogyasztó már nem kérheti, hogy mégis cseréljék ki.

Ha a fogyasztó másik szavatossági jogra tér át, köteles az áttéréssel okozott kárt megtéríteni, kivéve, ha az áttérésre a kötelezett magatartása adott okot, vagy az áttérés egyébként indokolt volt. Abban az esetben tehát, ha például kijavítást kér, de azt a kereskedő nem tudja teljesíteni (például mert az ahhoz szükséges alkatrész hiányzik), más szavatossági jogra térhet át, és az ezzel felmerült károkat (például a szervizbe való továbbítás költsége) a vállalkozás maga viseli. Az áttérést indokolja például, ha a kívánt szavatossági kötelezettség teljesítésére nincs lehetőség, mert a termék nem javítható, vagy a termék gyártását időközben beszüntették stb.

Hányszor lehet javítani egy terméket?

A jogszabályok nem határozzák meg, hogy hányszor kell elfogadni a fogyasztónak, hogy javítják a terméket, mielőtt kicserélnék, vagy azt, hogy hány csere után lehet kérni a vételár visszatérítését. A bírói gyakorlat szerint a kicserélés iránti igényt általában nem alapozza meg az első sikertelen javítás, az elállás jogával pedig csak végső esetben lehet élni. Nem hivatkozhat érdekmúlásra a fogyasztó, ha a hiba kijavítható, és a kötelezett vállalja is a kijavítást megfelelő határidőre. A jelentős költséget igénylő és rövid idő alatt ki nem javítható hiba viszont általában megalapozza a jogosult elállási jogát.

Szabályosan jár-e el a kereskedő, ha azt kéri, hogy a fogyasztó térítse meg a különbözetet, ha a kicserélt dolog vételára időközben magasabb lett?

Nem. Nem lehet arra hivatkozni, hogy a kicserélt dolog vételára időközben magasabb lett, ezért a fogyasztó térítse meg számára a különbözetet, illetve nem kérheti értékkülönbség megtérítését egy új alkatrész vagy tartozék beépítése miatt sem.

Mennyi időn belül kell elvégezni a javítást, illetve a cserét?

A forgalmazónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze.

Jó tudni, hogy nem lehet utólag érdekmúlásra hivatkozni, ha a javítás határidőn belül nem készült el, de határidőn túli javítást érdekmúlásra történt hivatkozás nélkül átveszi valaki, és ezt követően a dolgot hosszabb időn át használja.

Mi van akkor, ha nem javítják meg határidőben a terméket?

Ha a dolog kijavítását megfelelő határidőre nem vállalják el, vagy nem végzik el, a fogyasztó a hibát a vállalkozás költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja. Ez azonban csak lehetőség a fogyasztó számára, ezért a kereskedő javítási, javíttatási költség megtérítésére irányuló ajánlatát nem kell elfogadnia.

A bírói gyakorlat szerint a javítási költség akkor is kérhető, amikor a javítás még ténylegesen nem készült el. Ilyenkor a bíróság a kötelezettet a javítás várható költségeiben marasztalja.

Mit kell feltüntetni javítás esetén a jótállási jegyen?

A jótállás keretébe tartozó javítás esetén a forgalmazó, illetve a javítószolgálat a jótállási jegyen köteles feltüntetni:
• a javítási igény bejelentésének és a javításra átvétel időpontját, gépjármű esetében továbbá a kilométeróra állását,
• a hiba okát és a javítás módját,
• a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő visszaadásának időpontját, gépjármű esetében továbbá a kilométeróra állását,
• a jótállás – a kijavítás időtartamával meghosszabbított – új határidejét.

Mikor kell egy terméket a helyszínen megjavítani, és mikor kell a fogyasztónak bevinnie a forgalmazóhoz/szervizhez?

A jótállás alá tartozó fogyasztás cikkek közül a rögzített bekötésű, illetve a 10 kg-nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható termékeket – a járművek kivételével – az üzemeltetés helyén kell megjavítani. Ha a javítás az üzemeltetés helyén nem végezhető el, a le- és felszerelésről, valamint az el- és visszaszállításról a forgalmazó gondoskodik.

Kell-e cserekészüléket biztosítani a javítás idejére?

A jelenleg hatályos jogszabályok alapján a kereskedő/szerviz nem köteles cserekészüléket biztosítani a javítás idejére, csak ha önként vállalta.

Mekkora az árleszállítás mértéke?

Az árleszállítás mértékét a jogszabályok nem határozzák meg, az a felek megállapodásán, illetve a bíróság, békéltető testület döntésén múlik, de mindenféleképpen a szerződés szerinti vételár a kiindulni.

A szolgáltatás hibájának pénzbeli megtérítése – tehát az ellenérték arányos leszállítása – érvényesíthető szavatossági igényként (árleszállítás) és pénzbeli kártérítésként (értékcsökkenés). Ha a fogyasztó árleszállítási jogával él, akkor értékcsökkenés miatt már nem követelhet kártérítést.

Önmagában a termék javított volta nem ad alapot értékcsökkentés megállapítására, és díjleszállítás érvényesítésére. Viszont kártérítésként lehet értékcsökkentést kérni, ha a kijavítás nem volt teljes értékű, és így a javított dolog értékcsökkentté vált.

Szabályosan jár-e el a kereskedő, ha le akarja vásároltatni a termék vételárát.

A levásároltatást a magyar jogrendszer nem ismeri, tehát a kereskedő nem jár el szabályosan abban az esetben, ha nem adja vissza a pénzt, hanem ragaszkodik ahhoz, hogy a fogyasztó vásárolja le a vételárat az üzletben.

Kártérítési igény

Hibás teljesítés esetén a fogyasztó nemcsak szavatossági, illetve jótállási igényt érvényesíthet, de kérheti a hibás teljesítéssel okozott kára megtérítését is. A szolgáltatott dolog hibái következtében személyi (emberi élet, egészség, testi épség sérül), és dologi károk (károsodnak más vagyontárgyak) keletkezhetnek, illetve gazdasági kiesés (elmaradt haszon) és vagyoni érdeksérelem is jelentkezhet a hibás teljesítés további következményeinek elhárítása, az érdeksérelem enyhítése érdekében felmerült kiadások (költségek) révén. A kártérítés elsősorban a vagyoni érdeksérelem (tehát a hibával összefüggésben, de azon kívül keletkező hátrány a jogosult vagyonában) orvoslására alkalmas.”

 

 

Ismételt forrásmegjelölés:

http://www.ofe.hu/inet/ofe/hu/top/gyik/szavatos.html

További hasznos cikkek: http://www.ofe.hu/inet/ofe/hu/index.html

Legmegbízhatóbb laptopok

Ismét szeretnénk a korai szervizeltetés elkerülése kapcsán írni. (Bár ebben az esetben kevesebbe fogjátok látogatni oldalunkat:))

A notebook gyártók között (akárcsak a mobiltelefon gyártók között is) igen nagy verseny van a megbízhatóság kapcsán. Egy laptop elavulási ideje megközelítőleg 1,5-2 év. Ezen időszak alatt (bár ez még az esetek többségében garanciális időszak) a felhasználó joggal várja el, hogy eszköze hiba nélkül működjön.

A leghíresebb fogyasztóvédelmi lap (Consumer Reports) a tavalyi év végén megközelítőleg 60.000 fős bázis megkérdezése alapján publikált egy eredmény a gyártók megbízhatóság szerinti rangsoráról. Ennek a tanulmánynak a kivonatát a hvg publikálta: Milyen laptopot (nem) érdemes venni? Kiderült, melyik mennyire romlékony

Az eredmény megdöbbentő. Nem teljesítettek jól a legnépszerűbb gyártók.

Alábbi táblázat taglalja az eredményt:

  • Apple 10%
  • Samsung 16%
  • Gateway 16%
  • Acer 18%
  • Lenovo 18%
  • Dell 19%
  • HP 19%
  • Toshiba 19%

Fontos figyelembe vennünk a javítási költségeket is a kimutatás alapján.
Bár egy Apple termék javítása vélhetően a legköltségesebb, mégis az újabb meghibásodás aránya
a legkisebb(42%) az átlaghoz (55%) képest.

Ezek mellet nem elhanyagolható az ajánlási, elégedettségi index sem. Ennek alapján is az Apple toronymagasan vezet. Felhasználóinak 71%-a elégedett. Amennyiben mégis a fent említett típusok valamelyikével problémád van, amit szívesen javíttatnál, akkor térj át Laptop szerviz listánkra!

Top 10 Mobiltelefon gyártó

Leading Brands Of Smart Phones...A collection of smartphones, from left, a Samsung Galaxy S, an Apple Inc. iPhone 4, a Sony Ericsson Xperia X10, a Blackberry 9700, and an HTC Desire, are arranged for a photograph in London, U.K., on Wednesday, July 7, 2010. Global smartphone sales will rise 36 percent to 247 million in 2010, ISuppli Corp. said in April. Photographer: Chris Ratcliffe/Bloomberg

Mint az köztudott a mobiltelefonok gyártói között jelentős minőségbeli különbségek vannak. Ennek eredményeképpen nem mindegy, hogy milyen típusú készüléket választunk.

Amennyiben hosszútávon gondolkodunk, mindenképpen szükséges a vásárlás előtt egy kis piaci körképre szert tennünk.

Természetesen nem minden gyártó koncentrál egyformán az alacsonyabb és a felső kategóriás készülékekre egyaránt. Így a top 10-es listánk kategóriánként más lehetne. Fontos megemlítenünk, hogy az alacsonyabb kategóriás készülékek jellemzően a napi szintű használatban mutatják meg esetlegesen gyengébb képességüket; megbízhatóság terén ugyanazt kell adniuk, mint a “nagyoknak”.

Megpróbáltunk felállítani egy összesített gyártói ranglistát megbízhatóság minőség, valamint ár-érték arány alapján.

Több weboldal és a vásárlói vélemények figyelembevétele alapján az alábbi  TOP 10-es listát hoztuk ki. (Hangsúlyozva, hogy természetesen minden mai gyártó a lehető legmegbízhatóbb készüléket dobja piacra. Tehát szubjektív vélemények is közrejátszottak a lista kialakításánál)

  1. Samsung
  2. Apple
  3. HTC
  4. LG
  5. Sony
  6. Nokia
  7. Huawei
  8. Blackberry
  9. Asus
  10. Lenovo

 

Összefoglalva egyértelműen látszik, hogy a mai piacon (főleg Magyarországon) megforduló gyártók termékei igen megbízhatóak, illetve ha az ember a magas kategóriából választ, akkor nem fog csalódni.

Fontos azért tudnunk arról is, hogy a készülékek elavulási ideje a technológia fejlődése végett egyre rövidebb. Előfordulhat az, hogy egy megvásárolt készülék az 1 év múlva érkező alkalmazásokat már nem tudja, vagy nem úgy tudja kezelni. Ez természetesen nem szervizeltethető, tipikus meghibásodási probléma.

Tehát, ha szeretnénk elkerülni a korai szervizkeresést, javíttatást, akkor mindenképpen tanácsos körbejárnunk a választékot.

Javasoljuk a Mobilaréna oldalának olvasását vásárlás előtt. Kifejezetten releváns információkat és véleményeket láthatunk a vásárolni kívánt készülékről.

Forrásaink voltak:

http://www.trustedreviews.com/

http://www.thetoptens.com/

http://www.ranker.com/

http://www.phonearena.com/

http://www.mouthshut.com/

http://www.cnet.com/

 

Vírusirtók – tippek – lehetőségek

virusA biztos alap minden laptopon és mobiltelefonon (főleg androidon) a jó fizikai megvalósulás mellett a vírusirtó jó megválasztása. A vírusok alattomosan támadják meg eszközeinket. Először akár “tünet mentesek” is lehetnek a gépek. A probléma szépen lassan okoz egyre több hibát jellemzően, míg végül a notebook, vagy asztali számítógép használhatatlanná nem válik.

A HVG (Ezt telepítse a gépére: ezek most a legjobban védő (ingyenes) vírusirtók) cikke alapján mi is utánaolvastunk az ingyenes illetve nem ingyenes változatoknak, melyek használatát mindenképpen javasoljuk.

Az AV Comperatives hivatott arra, hogy tesztelje a vírusirtók “vírus áteresztésének” szintjét.

Nem ingyenes verziók:
Közel maximális védelmet a Trend Micro, F-Secure, Kaspersky biztosítottak.

Ingyenes verzió:
Hasonló eredménnyel zárt az AVG, Alvira és BitDefender.

Ami igencsak ijesztő és egyben elgondolkodtató, hogy a Windows esetében beépített vírusirtó a középmezőnyt súrolja biztonsági szempontból.

Összefoglalva véleményünk szerint, nagyon fontos a megfelelő vírusvédelem megválasztása, hiszen hosszútávon megvédhetjük mind számítógépünket, mind pedig telefonunkat az esetleges “kéretlen vendégektől”.

Ezzel a kis -akár csak időbeni- ráfordítással elkerülhetjük eszközünk korai meghibásodását.

Természetesen az oldalunkon található szervizek mindegyike tud segíteni esetleges hasonló meghibásodások javítása kapcsán.

Ingyenes verziók többek között az alábbi linkeken érhetők el:

http://www.avg.hu/?viewpage=download_w32

http://www.avira.com/en/downloads

http://www.bitdefender.com/

Laptoptech.hu átvevőhely – XI. kerület

Laptoptech.hu átvevőhely
Típus: Toshiba laptop szerviz
Helyszín: 1114 Budapest, Bocskai út 21.
Telefonos elérhetőség: +36-1-225-7566
E-mail elérhetőség: toshiba@laptoptech.hu
Weboldal címe: www.laptoptech.hu

Mielőtt meglátogatnánk bármelyik szerviz partnert javíttatás céljából, javaslom a telefonos egyeztetést, pontosítást

1114 Budapest, Bocskai út 21.

FixDirect Kft. III. kerület

FixDirect Kft.
Típus: Toshiba laptop szerviz
Helyszín:  1033 Budapest, Huszti út. 34.
Telefonos elérhetőség:  +36-1-452-4670
E-mail elérhetőség: toshiba@fixdirect.hu
Weboldal címe: http://www.fixdirect.hu/

Mielőtt meglátogatnánk bármelyik szerviz partnert javíttatás céljából, javaslom a telefonos egyeztetést, pontosítást

1033 Budapest, Huszti út. 34.

Aviatronic Kft. – XII. kerület

Aviatronic Kft.
Típus: Toshiba laptop szerviz
Helyszín: 1121 Budapest, Konkoly-Thege út 29-33.
Telefonos elérhetőség: +36-1-392-0783, +36-1-392-2506
E-mail elérhetőség: toshiba@aviatronic.hu

Weboldal címe: www.aviatronic.hu

Mielőtt meglátogatnánk bármelyik szerviz partnert javíttatás céljából, javaslom a telefonos egyeztetést, pontosítást

1121 Budapest, Konkoly-Thege út 29-33.

HP Laptop szervizeltetés fontos infó

Fontos információ:

A HP esetében a gyári sorozatszám adja meg azt, hogy milyen jellegű garancia tartozik az eszközhöz, illetve melyik szervizbe vihető.

Így minden esetben elsősorban szükséges egyeztetnünk az alábbi telefonszámon az ügyfélszolgálattal ha javíttatni kívánjunk notebookunkat:

+36-1-777-7545

Duna Elektronika Kft. – XVIII. kerület

Duna Elektronika Kft.

Típus: Dell laptop szerviz
Helyszín: 1183 Budapest Gyömröi út 99.
Telefonos elérhetőség: +36-1-666-1630
E-mail elérhetőség: service@dunaelektronika.com
Weboldal címe: www.dunaelektronika.com

1183 Budapest Gyömröi út 99.

Dell Laptop szervizeltetés fontos info

Dell márkájú laptopok szervize esetén fontos teendőink vannak mindenek előtt

Használjuk:

Dell Warranty Check rendszerét
Amennyiben Carry In /RTB (Return to distributor) feliratot látunk, akkor az importőrhöz (garancia levélen szereplő disztribútor) szükséges visszavinnünk a készüléket. Amennyiben Next Business Day feliratot kapunk, úgy az alábbi Dell Szerviz Partnerek szolgáltatásait használhatjuk

Mielőtt meglátogatnánk bármelyik szerviz partnert javíttatás céljából, javaslom a telefonos egyeztetést, pontosítást.
Dell Support telefonszáma: 06 (80) 016157

Több infó :
http://www.dell.com/learn/hu/hu/hubsdt1/campaigns/hungary-hu-bsd

Serco Informatikai Kft. – III. kerület

Serco Informatikai Kft.
Típus: Fujitsu laptop szerviz
Helyszín: 1037 Budapest Bécsi út 314.
Telefonos elérhetőség: 06-1-272-2140
E-mail elérhetőség: service@serco.hu
Weboldal címe: http://www.fujitsushop.hu/
Mielőtt meglátogatnánk bármelyik szerviz partnert javíttatás céljából, javaslom a telefonos egyeztetést, pontosítást!

1037 Budapest Bécsi út 314.

Acer szervizközpont

Acer szervízközpont

Típus: Acer laptop szervíz
Helyszín: –
Telefonos elérhetőség: (munkanapokon 9–17 óráig): +36-1-555-5200
E-mail elérhetőség: infohu@acer-euro.com
Weboldal címe: http://www.acer.com/ac/hu/HU/content/warranty

Mielőtt meglátogatnánk bármelyik szerviz partnert javíttatás céljából, javaslom a telefonos egyeztetést, pontosítást!

Fixdirect Kft. – III. kerület

Asus Magyarországi szervizpartner  (FixDirect Kft)

Típus: Asus laptop szerviz
Helyszín:  1033 Budapest, Huszti út 34.  (III. kerület)
Telefonos elérhetőség: +36-1-452-4670
E-mail elérhetőség: info@fixdirect.hu
Weboldal címe: http://www.fixdirect.hu/   vagy https://eu-rma.asus.com/pick_eu/h/#whoiswho

Mielőtt meglátogatnánk bármelyik szerviz partnert javíttatás céljából, javaslom a telefonos egyeztetést, pontosítást!

1033 Budapest, Huszti út 34.